Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania Twojej tożsamości w systemach elektronicznej administracji. Działa on jak tradycyjny podpis i umożliwia składanie dokumentów i wniosków do urzędów przez internet.
Standardowo profil zaufany założyć można na dwa sposoby:
- potwierdzając złożony wniosek on-line w systemie bankowości elektronicznej w jednym z 10 banków (lista dostępna jest na stronie pz.gov.pl),
- udając się do jednego z punktów potwierdzających.
W ostatnim czasie część osób – nawet jeśli chciała założyć profil – nie mogła jednak tego zrobić (ze względu na to, że nie ma konta w odpowiednim banku, lub chce chronić swoje zdrowie pozostając w domu i unikając bezpośrednich kontaktów). To z myślą o nich Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało nowe rozwiązanie: tymczasowy profil zaufany. Nadawany jest on na 3 miesiące, bez konieczności wizyty w punkcie potwierdzającym. Zamiast tego, osoba zakładająca PZ zostanie poddana wideoweryfikacji, podczas rozmowy on-line z urzędnikiem w uzgodnionym w trakcie składania wniosku terminie.
Jak będzie wyglądała taka wideorozmowa?
Na Twój adres e-mail dostaniesz link do rozmowy video. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku. Urzędnik poprosi Cię o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.
Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, od tego momentu będziesz mógł korzystać z PZ. Potwierdzenie jego założenia dostaniesz na swój adres e-mail.
Wniosek o tymczasowy PZ złożysz tutaj.
Więcej o nowym rozwiązaniu znajdziesz na www.gov.pl.